Zbierka na dokončenie kláštora

„Ďakujeme za každý príspevok. Za našich dobrodincov sa každý deň modlíme a raz za mesiac je na ich úmysel slúžená svätá omša. Dvakrát do roka organizujeme pre záujemcov s radov našich darcov duchovnú obnovu v našom kláštore.”
Sestry benediktínky

Kláštor najsvätejšej Bohorodičky bol založený v r. 2006 Kláštorom Sv. Marka v Offide. O dva roky neskôr bola započatá stavba. Dokončená časť Kláštora už dnes umožňuje prijímať tých, ktorí sa potrebujú stíšiť a načerpať silu. Avšak kláštorný komplex je  stále vo výstavbe. Chýbajú exteriérové omietky, izolácie, kostol – len hrubá stavba... Pôsobením poveternostných vplyvov dochádza ku postupnému znehodnoteniu nedokončených častí stavby. Aby náš kláštor mohol plnohodnotne plniť svoje poslanie, je nevyhnutná jeho dostavba. Táto je však možná len z dobrovoľných príspevkov našich dobrodincov. K  tomuto ušľachtilému cieľu môžete prispieť aj Vy! Za našich dobrodincov sa každý deň modlíme a  raz za mesiac je na ich úmysel slúžená sv. omša.

„Pôsobením poveternostných vplyvov dochádza ku postupnému znehodnoteniu nedokončených častí stavby.”

Kláštor najsvätejšej Bohorodičky (Horné orešany)

Architektúra stavby

Dva svety

Architektúra nášho Kláštora predovšetkým hovorí o stretnutí dvoch svetov: sveta modernej spoločnosti, s tradičným svetom kláštorného života, ktorého „pôvod je v pradávnych časoch, v dňoch veľmi ďalekých” (Mich 5,1). Toto stretnutie je vyjadrené kombináciou dvoch architektonických štýlov, ktoré sa k sebe približujú, aby sa stali jedným, no  bez toho, že by sa plietli. Jeden bez druhého by bol neúplný. Pre mníšsku klauzúru bol vybraný klasický štýl, pre kostol a hosťovský trakt naopak, moderný. Oba komplexy sú založené na symetrických tvaroch, ktoré sú vyjadrením plnosti a dokonalosti: štvorec pre klauzúru, kruh pre sektor, ktorý sa týka pohostinnosti voči svetu.

Prístup do Kláštora

Pre umocnenie čo najväčšej otvorenosti konceptu, sa polkruhovitá forma, ktorá ohraničuje hosťovskú časť s kostolom, smerom k príjazdovej ceste, predlžuje do vejára: „Pozrite, prichádzajú zďaleka, títo od severu a od západu…” (Iz 49,12). Podľa tohto kruhového rozvrhnutia prístupového areálu vedú všetky kroky jedným smerom, čo v hosťovi vyvoláva pocit, že existuje stred, ktorý treba objaviť; jadro, ktoré priťahuje a zároveň vyžaruje. V polkruhovej línii periférie tejto vstupnej časti, sa týči vo forme stél (pamätníkov) dvanásť „strážcov” bdejúcich nad naším Kláštorom: „dvanásť stél pre dvanásť kmeňov Izraela”(Ex 24,4), „s dvanástimi menami dvanástich Baránkových apoštolov” (Zjv 21, 14). Hosťovi je teda rezervovaná moderná časť budovy, čím sa mu pri prvom kontakte s jemu neznámym kláštorným svetom poskytne možnosť „aklimatizovať sa”. Ale aj napriek tomu, nie je&nbsp prístup k hosťovskej časti úplne bezprostredný: žiada od návštevníka postupný proces približovania sa cez takzvané kulisy, ktoré viackrát obtáčajú priečelie kláštora smerom k  prístupovej ceste.

Architektúra stavby

Na jednej strane tieto impozantné stĺpové kulisy, vysoké ako nebo’ (Ž 78,69) zacláňajú a vzbudzujú dojem, že chcú odhovoriť od vstupu. Na druhej strane tým, že majú mnohé priepusty, pozývajú návštevníka vchádzať cez ne krok po kroku. Hosť sa tak  nestretne jedným vrzom s neznámym svetom, ale na miesto, ktoré Božiu prítomnosť ukrýva, no zároveň odhaľuje, vstupuje postupne. Okná hosťovských izieb, prirodzene, nesmerujú do  vnútra Kláštora, srdca kláštornej architektúry; ale k prístupovému areálu, ktorým sa prichádza do Kláštora, pretože hosť, obnovený na tele a na duši „z potoka tvojich rozkoší” (Ž 36,9), je volaný k tomu, aby sa neodcudzil v takom spôsobe života ktorý nie je jeho; ale aby sa vrátil do vlastného sveta a povolania.

Vonkajšia stavba
Interiér kostola

Kostol

Hosťovská časť a kostol tvoria jednotný architektonický komplex v tvare ryby – symbolu Krista. Vo „vnútornostiach” a v „chvoste”, spomínanej ryby, je umiestnená hosťovská časť. „Hlava”, zas uzatvára kláštorný kostol. Oltár, ktorý je tiež symbolom Krista, má svoje miesto v oku; mníšsky chór, ktorý ho obkolesuje sú „žiabre“, pretože je to práve z modlitby, kde Cirkev Kristovo telo získava dych a vitalitu. Absida, zodpovedajúca „ústam“ ryby je otvorená smerom k východu, odkiaľ očakávame Kristov príchod v deň Jeho slávneho návratu.

„Lebo ako blesk vzíde na východe a vidno ho až po západ, taký bude aj príchod Syna Človeka”— (Mt 24,27).

Otvor v abside siaha až do vysokopoloženej plochej strechy kostola, ktorá je takýmto spôsobom rozštiepená po celej svojej dĺžke. Táto trhlina, ktorá umožňuje oku zablúdiť v nebeskej klenbe, vzbudzuje tušenie nepotlačiteľnej dynamiky Kristovho Vzkriesenia. Tento lúč svetla, ktorý nám umožňuje ‚kontemplovať otvorené nebo’ (porov. Sk 7,56) a ‚myslieť na veci čo sú hore’ (porov. Kol 3,2), vychádza z Krista, ukrytého v bohostánku.

Kláštor najsvätejšej Bohorodičky (Horné orešany)

Kláštorný dvor

Kláštorný dvor, presný štvorec, je srdcom Kláštora, oknom otvoreným do neba. V jeho strede sa týči studňa, symbol Krista, ako je napísané: „Z jeho vnútra potečú prúdy živej vody” (Jn 7,38). Z nej – prameňa života – vytekajú v tvare kríža štyri potôčiky regulované v malých kanálikoch, ktoré po prekročení stĺporadia viditeľne pretínajú štyri strany Kláštora, aby sa potom postupne stratili v okolitom teréne.

„Z Edenu vytekala rieka, ktorá mala zavlažovať raj, a rozdeľovala sa odtiaľ a tvorila štyri toky“ — (Gn 2,10).

Bez tohto neustáleho duchovného zavlažovania, prichádzajúceho od Krista, ktorý je  nevyčerpateľným prameňom, by kláštorný život vyschol. Ale „kto sa napije z vody, ktorú mu ja dám, nebude žízniť naveky” (Jn 4,14). Jeho voda nám nielen uhasí smäd, či  prinesie občerstvenie, ale odstráni každý druh duchovného znečistenia. Symbol kríža zanecháva svoje stopy nielen v zemi a v dlažbe, ale aj na samotnej budove: v zhode s trasou štyroch potôčikov je znak kríža architektonicky zakomponovaný hlbokými zárezmi vo všetkých vonkajších stenách, a aj v krove badateľnými zárezmi.

Prostredníctvom architektúry je vyjadrené, že tajomstvo kríža, ktoré poznačuje život každého človeka nezmazateľným spôsobom, má svoj primát aj v Kláštore: vytvára z neho neodstrániteľný stred. Významným je, že stretnutie sa so svetským svetom je najviac evidentné práve na kláštornom dvore, ktorý je najintímnejším a najchránenejším miestom Kláštora. Dve tretiny kláštorného dvora pripomínajú klasickú architektúru stredovekého kláštora: štítová strecha okrášlená pôvabnými vikiermi, pravidelné striedanie murovaných stien s oknami izieb. Protiľahlá strana, sledujúca parametre modernej architektúry, tvorí želaný kontrast: plochú strechu, samostatne stojace nadrozmerné okno, holú gigantickú stenu zo železobetónu (zadná stena kostola) bez akéhokoľvek otvoru či architektonického prvku. Mohol to byť kláštorný dvor podľa kánonu: symetrický, vyvážený, harmonický; nádhera dosahujúca až dokonalosť, kus raja na zemi – ako sa klasicky definuje. Náš je ale nepohodlný: každodenne nás vyzýva neuzavrieť sa egoisticky v romanticko-idylickom kútiku, ktorý je  rezervovaný a prístupný len pre tých, čo v ňom bývajú; ale vziať na seba dnešný svet taký, aký je: poznačený nedostatkom duchovného svetla a tepla, častokrát deformovaný, bez hĺbky, rovnováhy a krásy, v neustálych bolestiach kvôli kŕčovitému hľadaniu zmyslu života, lásky a šťastia. Stretnutie týchto dvoch svetov môže byť pre oboch šancou, keď bude položené k Ježišovým nohám a zúrodnené modlitbou: budeme si navzájom zrkadlom, pohnútkou k obnove a rastu…k svetlu.

Toto dielo môžete podporiť finančne zaslaním príspevku na číslo:

IBAN: SK80 1111 0000 0066 2697 3004